Vahva uudisrakentaminen pitää LVI-teknisten tuotteiden kysynnän vakaana

21.10.2016

Uudisrakentamisen kasvu jatkui vuoden kolmannella kvartaalilla, ja positiivinen kehitys on leviämässä kasvukeskusten asuntoaloituksista myös pientalorakentamiseen. Vastaavasti myös LVI-teknisten tuotteiden tukkumyynti on ollut tasaista: nousu edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon on 1,7 prosenttia.

Kolmannen kvartaalin LVI-teknisten tuotteiden tukkumyynnin kokonaisarvo oli 271 miljoonaa euroa, joka on 1,7 prosenttia enemmän kuin vuoden 2015 vastaavalla ajanjaksolla. Koko alkuvuoden osalta tukkuliikkeiden LVI-teknisten tuotteiden myynti oli 766 miljoonaa euroa, kun viime vuoden vastaava luku oli 735 MEUR.

Rakennusteollisuus RT ry arvioi uudistuotannon volyymin kasvavan tänä vuonna merkittävästi edellisvuodesta, noin 14 prosenttia. Asunrakennusten volyymin arvioidaan jatkavan kasvuaan ja kaiken kaikkiaan lisääntyvän noin kymmenen prosenttia tämän vuoden kuluessa, ja samaa kasvuprosenttia ennustetaan toimitilarakentamiselle. Positiivinen signaali on myös kasvussa olevan asuinrakentamisen laajeneminen maantieteellisesti kasvukeskusten ulkopuolelle ja isompiin kerrostaloasuntoihin ja rivitaloihin.

– Vaikka pientalorakentaminenkin on piristymässä, painottuu asuntorakentaminen edelleen pieniin asuntoihin. Se tarkoittaa suurempaa kysyntää LVI-teknisille tuotteille, kuin mitä aloituskuutioista voisi päätellä, LVI-Teknisen Kaupan Liiton toiminnanjohtaja Magnus Sirén sanoo. –Toisaalta on hyvä että uudisrakentaminen elpyy koko maassa, ja alan asentajille riittää töitä, hän jatkaa.

Magnus Sirén, toiminnanjohtaja,  Gsm 040 8448 952