Pro LVI-mitali Henri Juvalle

13.12.2018

Pro LVI-palkinto myönnettiin nelisenkymmentä vuotta LVI-alalla vaikuttaneelle Henri Juvalle. Juva toimii tällä hetkellä osin omistamansa Quattro Mikenti Groupin hallituksen jäsenenä sekä Kaskeajat Oy:n toimitusjohtajana.

– Henri Juva on arvostettu tulevaisuuden kehityskulkujen näkijä, mitalin ojentanut Taltekan hallituksen jäsen Kai Puustinen perustelee valintaa. – Henrin rooli koko talotekniikan alan kehittäjänä on huomattava. Hän on toiminnallaan määrätietoisesti nostanut talotekniikan merkitystä, ja vaikka Juvan näkyvä työ on tehty urakointiyritysten kautta, hän on ollut keskeinen alan taustavaikuttaja niin teollisuuden, tukkukaupan, suunnittelijoiden kuin urakoitsijoidenkin näkökulmasta, Puustinen jatkaa.

Juva on rakentanut menestyksekkäästi yrityskaupoilla kolme alan yritysrypästä. 1980-luvulla hän peri isänsä liikkeen ja rakensi siitä LVI-Juvan, jonka myi Huber Oylle. 1990-luvulla rakentamansa talotekniikkaketjun hän puolestaan myi Skanskalle. 2000-luvulla yrityskaupoilla rakentuneessa Quattro Mikenti Groupissa Juva jatkaa hallituksen jäsenenä, vaikka omistus laski merkittävästi pohjoismaisen pääomasijoittajan tultua mukaan reilu vuosi sitten.

Talotekniikka-alalla Juva toimii edelleen myös toimitusjohtajana sijoitus- ja kehitysyhtiö Kaskeajat Oy:ssä, joka on muun muassa pääomistaja viemärisaneerauksia tekevässä Quattro Lining Oy:ssä. Juva on lisäksi tehnyt pitkän uran alan toimialajärjestöissä.

– Pidän huomionosoitusta samalla tunnustuksena LVI-urakoinnille. Olen tienannut leipäni alalla, josta en alun perin tiennyt mitään. Siitä kiitos kuuluu myös sille sitoutuneiden ihmisten joukolle, joka on näissä yrityksissä ollut mukana, Juva sanoo. – Viimeisin opetus, jonka olen toimintaympäristön muuttuessa saanut, onkin henkilöstön merkitys. Uskon, että alihankintaketjuttaminen on tullut tiensä päähän, ja yrityksen menestyksen määrittää henkilöstö. Osaaminen täytyy tänä päivänä keskittää omaan yritykseen, hän jatkaa.

Pro LVI-mitali myönnetään henkilölle tai yhdistykselle, joka yhteisen käsityksen mukaisesti on aikaa ja vaivaa säästämättä työskennellyt LVI-alan parhaaksi. Mitalin myöntää Talotekninen teollisuus ja kauppa ry (Talteka) (aiemmin LVI-Teknisen Kaupan liitto ry) ja sitä on jaettu vuodesta 1985.

Pro LVI-palkitut
2017 Gunilla Laiho, myyntijohtaja, Rettig Lämpö Oy
2016 Heikki Laiho, hallituksen pj, Heikki Laiho Oy
2015 Esko Mäntyniemi, Country Manager IDO Kylpyhuone Oy
2014 Jyri Luomakoski, toimitusjohtaja, Uponor Oyj
(vuonna 2013 palkintoa ei jaettu)
2012 Helena Säteri, ylijohtaja, ympäristöministeriö
2011 Pekka Kuusniemi, toimitusjohtaja, Oras Oy
2010 Olle Grönlund, toimitusjohtaja, Putkiyhtymä Oy
2009 Kimmo Kedonpää, toimitusjohtaja, Pipelife Finland Oy
2008 Mika Halttunen, toimitusjohtaja, Halton Oy

Kai Puustinen, hallituksen jäsen
Talotekninen teollisuus ja kauppa ry (Talteka)

Henri Juva, hallituksen jäsen
Quattro Mikenti Group
Gsm 0400 501910

Talotekninen teollisuus ja kauppa ry (Talteka) on alan elinkeinopoliittinen yhteistyöjärjestö. Talteka on osa Rakennusteollisuus RT ry:tä, muodostaen siellä oman toimialansa. Taltekan jäseninä ovat alan merkittävimmät Suomessa toimivat laitevalmistajat ja tukkukaupat.