Pro LVI –mitali Esko Mäntyniemelle

10.12.2015

LVI-Teknisen Kaupan liiton jakama Pro LVI-mitali on myönnetty IDO Kylpyhuone Oy:n Country Manager Esko Mäntyniemelle.

– Mäntyniemi on tehnyt pitkän uran LVI-alalla ja tullut kaikkien tahojen hyvin tuntemaksi vaikuttajapersoonaksi. Hän on yksi suomalaisen LVI-teollisuuden menestyksen rakentajista. Mäntyniemen työn tulokset näkyvät erityisesti markkinoinnin ja myynnin johdossa merkittävän suomalaisen LVI-tuotteiden valmistajan palveluksessa sekä alan järjestötoiminnassa. Lisäksi hän on ollut tärkeässä roolissa suomalaisen LVI-teknologian viennin kehittämisessä, mitalin jakanut LVI-Teknisen Kaupan Liiton hallituksen puheenjohtaja Tuomo Väänänen perusteli.

Mäntyniemen toimenkuva on useimmiten liittynyt myynnin ja markkinoinnin johtamiseen, aluksi 1990-luvun alussa Wärtsilän omistamalla Tammisaaren Posliini Oy –tehtaalla, sittemmin erilaisten yritysjärjestelyiden myötä Sanitecin IDOKylpyhuone Oy:n myynnin vetäjänä. Sveitsiläisen Geberit-konsernin ostettua Sanitecin vuoden 2015 alussa, on Mäntyniemen tehtävänä ollut varmistaa kahden myyntiorganisaation yhteistoiminnan kehittäminen.

Mäntyniemen rooli kotimaisten LVI-alan tuotteiden viennin edistämisessä konkretisoituu parhaiten 1990-luvun alussa Neuvostoliittoon suuntautuneessa myynnissä ja uuden valtion synnyn myötä Venäjän-viennin edellytysten rakentamisessa.

– Mäntyniemi on ollut mukana monessa, usein taustavaikuttajana kuten luontaisesti vaatimattoman miehen rooliin hyvin istuu. Hänen rauhallisen lupsakka olemuksensa yhdistettynä vankkaan kokemukseen on kuitenkin vaikuttanut siihen, että tätä miestä on aina kannattanut kuunnella, sanoo puolestaan liiton toiminnanjohtaja Magnus Sirén.

Pro LVI-mitali myönnetään henkilölle tai yhdistykselle, joka yhteisen käsityksen mukaisesti on aikaa ja vaivaa säästämättä työskennellyt LVI-alan parhaaksi. Mitalin myöntää LVI-Teknisen Kaupan liitto ry ja sitä on jaettu vuodesta 1985.