LVI-teknisten tuotteiden vuositason tukkumyynneissä jälleen ennätystulos

21.1.2018

LVI-teknisten tuotteiden tukkumyynnissä rikottiin viime vuonna ennätyksiä jo toista vuotta. Vuoden 2017 kokonaismyyntien taso jatkoi vuonna 2016 alkanutta ennätysputkea, ja ylitti nyt viidettä kertaa 2000-luvulla miljardin euron rajan.

Vuoden 2017 LVI-teknisten tuotteiden tukkumyyntien arvo oli 1 085 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden kokonaismyynteihin nähden kertyi 4,7 prosenttia. Yhdistysten jäseninä olevien tukkuliikkeiden myyntejä on tilastoitu vuodesta 2000 lähtien.

Vuoden viimeisen kvartaalin myynnit heijastelivat hyvin rakentamisen kiihtynyttä kasvusuhdannetta. LVI-teknisten tuotteiden tukkumyyntien arvo kasvoi viimeisellä kvartaalilla 6,7 prosenttia edeltäneen vuoden vastaavaan ajanjaksoon nähden. Kokonaismyyntien arvo oli neljännellä kvartaalilla 286 miljoonaa euroa, kun se vuoden 2016 viimeisellä kvartaalilla oli 268 miljoonaa euroa.

– Uudisrakentamisen ennustetaan jatkuvan vahvana, vaikkakin kasvun odotetaan hieman tasoittuvan tulevana vuonna. Etenkin uusien asuntojen odotettua suurempi kasvu on hyvä uutinen alalle, ja ylläpitää LVI-teknisten tuotteiden kysyntää jatkossakin, toimitusjohtaja Magnus Sirén sanoo. – Myös LVI-korjausrakentamisen ja putkiremonttien odotetaan pysyvän kasvu-uralla. Orastavaa työvoimapulaa lukuun ottamatta alan näkymät jatkuvat varsin hyvinä, hän jatkaa.

LVI-teknisten tuotteiden tukkumyyntien tilastoa ylläpitää LVI-Teknisen Kaupan liitto.