LVI-teknisten tuotteiden myyntivolyymeissä tehtiin jälleen ennätyksiä

17.8.2018

LVI-teknisiä tuotteita on vuoden 2018 toisen kvartaalin aikana myyty 9,1 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla. Jos tahti jatkuu samanlaisena, voi kuluvasta vuodesta tulla jo kolmas LVI-teknisten tuotteiden myynnin ennätysvuosi.

Tukkumyyntien arvo vuoden toisella kvartaalilla oli 292 miljoonaa euroa, kun se edeltävänä vuonna vastaavalla ajanjaksolla oli 267 miljoonaa euroa.

Tilastokeskusten tuoreimpien tilastojen mukaan keväällä myönnettyjen rakennuslupien määrä pieneni selvästi (17,7 prosenttia), eniten liike- ja toimistorakennuksissa, mutta asuinrakentamisessakin merkittävästi. Rakennusteollisuus RT ry:n alkuvuoden ennusteen mukaan asuinrakentamisen painopiste tulee loppuvuoden aikana siirtymään isoista kasvukeskuksista keskisuuriin kaupunkeihin. Vaikka rakennusluvat ja aloitukset ovat viimeisimmissä tilastoissa pudonneet merkittävästi, näkee RT ry suhdanteiden paremminkin palaavan normaali tasoille isojen kasvupiikkien jälkeen.

– Rakentamisen suhdanne näyttää LVI-alan kannalta vielä oikein hyvältä. Voimme odottaa hyvien aikojen jatkuvan vielä pitkälle ensi vuoteen, toimitusjohtaja Magnus Sirén sanoo.

Tukkumyyntitilastoa ylläpitää LVI-Teknisen Kaupan Liitto ry. LVI-Teknisen Kaupan liitto ja Talotekniikkateollisuus ry julkistivat kesäkuussa 2018 aikeensa muodostaa uusi talotekniikka-alan yhdistys, Talotekninen teollisuus ja Kauppa TalTeKa ry. Uuden yhdistyksen järjestäytyminen toteutetaan syksyn 2018 aikana.

LVI-Teknisen Kaupan liitto ry on suomalaisia LVI-tukkumyyntiyrityksiä edustava järjestö, johon kuuluvat alan suurimmat toimijat: Ahlsell Oy, Onninen Oy ja LVI-Dahl Oy. Järjestö edistää alan keskinäistä yhteistyötä, ylläpitää tukkumyyntitilastoja sekä hallinnoi LVI-INFO –tuotetietorekisteriä, josta löytyy noin 160 000 LVI-teknisen tuotteen tiedot. Suomessa LVI-alan tuotteista arviolta 70 prosenttia myydään yhdistyksen jäsenten, Suomen isoimpien LVI-tukkumyyntiyritysten kautta. Niiden LVI-teknisten tuotteiden yhteenlaskettu kokonaismyynti vuonna 2017 oli 1 085 miljoonaa euroa. Tukkuliikkeet kumppaneineen työllistävät noin 3 000 henkilöä.