Siippa voi jättää, Ahlsell ei

20.1.2017

Ahlsellissa tapahtuu: yritys listautui loppuvuodesta 2016 Tukholman pörssiin. Asiakkailleen se lupaa jatkossakin tarjota tehokkaat bisneksenteon edellytykset.

Pohjoismaiden johtava teknisen alan tukkukauppa, jonka valikoimista löytyy niin LVI-, sähkö-, kylmäalan kuin teollisuudenkin tuotteet ja palvelut, on helmi, jota suomalaiset sijoittajat eivät vielä tunnu löytäneen. Nasdaqin Tukholman pörssissä tapahtunut listautuminen oli sen kaikkein aikojen kolmanneksi suurin ja reippaasti ylimerkitty anti kertoi suuresta kiinnostuksesta ja uskosta Ahlselliin, mutta Suomessa ei listautumisesta juuri uutisoitu. Johtuneeko siitä, että teknisen kaupan tukkumyyjän rooli on taustalla, mahdollistamassa alan toimijoiden kustannustehokkaan liiketoiminnan edellytyksiä? Joka tapauksessa Ahlsellia Suomessa luotsaava Mika Salokangas kokee, että listautuminen antaa paljon uusia mahdollisuuksia, varsinkin kun näkymät ovat rakennusalalla nyt hyvin positiiviset. Johtava asema Pohjoismaissa ja tunnettuus tehokkaana tukkuliikkeenä velvoittaa olemaan valppaana jatkossakin.

Digitalisaatio ja tuotetiedon lisääntynyt läpinäkyvyys on muuttanut alaa lyhyellä aikavälillä merkittävästi. Jotta varmistetaan virheettömyys toimituksissa, tuotteen tietojen tulee vastata todellisuutta ja olla mahdollisimman tarkasti ja yksiselitteisesti ilmaistut. Tukkuliikkeet, Ahlsell etunenässä, ovat jatkuvasti virtaviivaistaneet ja automatisoineet prosessejaan, ja miettivät tietysti jatkossakin toimintansa kehittämistä. Myös tukkuliikkeiden omassa järjestössä, LVI-Teknisen Kaupan liitossa, arvioidaan parhaillaan vaihtoehtoisia tulevaisuuden toimintamalleja.

Ahlsellin omaaan kokonaiskonseptiin 1 tilaus – 1 toimitus – 1 lasku kuuluu nimensä mukaisesti monia aikaa ja kustannuksia säästäviä elementtejä. Asiakas löytää kaikki kattavan tuotevalikoiman tuotteet Ahlsellin toimipisteistä, voi tilata ne seuraavaksi päiväksi mihin tahansa toimipisteeseen tai työmaalle Suomessa, ja kuittaa toimitukset yhdellä kootulla laskulla.Salokankaan mukaan konseptin asiakaslupaus täytetään leveän varastovalikoiman ja tehokkaan toimitusketjun avulla, mutta ihmisen toiminnan merkitystä sähköisessä maailmassa ymmärtäen.Suurin virhe Salokankaan mukaan olisikin digitalisaation hurmassa unohtaa osaavan henkilökunnan tärkeys teknistä kauppaa käyvälle yritykselle. Ahlsellilla henkilöstön roolia itsenäisenä oman työnsä kehittäjänä on nostettu entistä vahvemmin esiin. – Vuonna 2016 panostimme erityisesti HR:n, kertoo Salokangas. Sillä tavoiteltiin oikeaa tahtotilaa koko henkilöstössä: että meillä olisi edelleen valmius ajatella asioita tuoreesti ja olla hereillä, Salokangas sanoo. – Tämä on minusta kaiken uutta luovan ja kehittyvän liiketoiminnan edellytys.

Vaikka digitalisaatio on jo vienyt paljon kauppaa verkkoon, Salokangas ei usko että asiantuntijamyyntiä voisi koskaan täysin automatisoida – päinvastoin – asiakas haluaa ja tarvitsee myyjän kokemusta ja kohtaamisia. – Ahlsellissa me uskomme ja panostamme nimenomaisesti henkilökohtaisen asiantuntijamyynnin ja verkkotoimitusten yhdistelmään, hän sanoo. – Sille on olemassa hyvät perusteet. Teimme nimittäin taannoin tutkimuksen, jossa kävi ilmi että asiakkuutemme kestävät pidempään kuin keskimääräinen suomalainen avioliitto, Salokangas kertoo.– Tästä me otamme kopin. Edelleen 60-70 prosenttia transaktioistamme tapahtuu myyntipisteissä. Siksi panostamme prosessien hiomiseen niin verkossa kuin henkilökohtaisissa kohtaamisissa. Missä tahansa transaktio tehdäänkin, siihen tulee aina liittyä tehokasta, virheetöntä ja asiantuntevaa palvelua. Myymälöitä vaalimme erityisesti, ja niiden valikoima tulee jatkossakin olemaan leveä, Salokangas lupaa.