Miten yritys voi varautua ETIM-standardiin?

26.10.2016

Pipelife Oy:n Marko Heikkinen kertoi LVI-INFOn järjestemässä ETIM on mahdollisuus – miten saat yrityksellesi hyödyn? -seminaarissa FINNBUILD-messuilla, miten hänen näkemyksensä mukaan LVI-teknisen alan yritysten tulisi valmistautua ETIM-standardin käyttöönottoon.

Markon hyvin kiteytetty puheenvuoro sisälsi seuraavat pääpointit:

Juna meni jo

Markon ensimmäinen viesti oli, että ETIM-standardin tuloa on enää tässä vaiheessa aivan turha vastustaa – se tulee halusit tai et, oletpa valmiina tai et.

– ETIM-standardi on sovittu sarakejärjestys tekniselle tiedolle, ja siinä on sovittu millä yksiköillä ja mitä teknisiä ominaisuuksia tuotteesta kerrotaan. Mikään autuaaksi tekevä asia ETIM ei siis ole, Heikkinen sanoo, – jokainen tekee ETIMillä sen, mitä ymmärtää sillä tehdä. Tiedon omistaminen ei ole enää pitkään aikaan ollut kilpailuetu. Parhaiten pärjäävät ne, jotka ymmärtävät, miten luovat itselleen kilpailuetua jakamalla tietoa tehokkaasti, hän jatkaa.

OTO ei enää riitä – ota todesta

Riippumatta siitä, mikä on se standardoitu tapa jolla tekninen tieto järjestetään, on viimeistään nyt ymmärrettävä, että tuotetiedon digitalisoituessa ei sen hallintaa voi enää tyrkätä assistentille oman toimen ohella tehtäväksi. Tuotehallinnan on oltava ammattimaisissa käsissä ja sille on varattava tarvittavat resurssit. LVI-alan asiakkaat oppivat muilta toimialoilta ja osaavat jo vaatia eksaktia ja ajan tasalla olevaa tuotetietoa myös LVI-alan toimijoilta.

– Ikävä tosiasia on se, Marko sanoo, – että ellei tuotetieto ole ETIM-muotoisena, se ei näy ETIM-standardia käyttävässä järjestelmässä. Ilman ETIM-standardia tuotetta ei tulevaisuudessa siis käytännössä ole olemassa, koska se ei näy hakutuloksissa.

Uuden ajan tuotehallintaihminen

Tuotetiedon hallinta ja siihen liittyvä osaaminen muuttuu ja on murroksessa. ETIM-standardin käyttöönotto ei ole it-projekti, mutta se ei myöskään ole tuotepäällikön projekti, vaan tarvitaan osaamista vähän molemmilta tonteilta.

Uuden ajan tuotehallintaihmisen tärkein ominaisuus on ymmärrys siitä, miten tietokannat keskustelevat keskenään. Tämä saattaa joskus vaatia radikaaliakin maailmankuvan muutosta.